رکود بازار مسکن کی فرو می‌ریزد ؟؟

 

رکود بازار مسکن کی فرومی‌ریزد؟

افتتاح محله ایرانشهر فاز ۱۱ پردیس مسکن مهر

قیمت‌ها در بازار مسکن در طی سال‌های اخیر شاهد فراز و فرودهایی بوده که این امر موجب نوساناتی در صنایع وابسته به مسکن شده است. در این میان نه کسی می‌خرد و نه کسی می‌فروشد! باید دید رکود بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟

به گزارش ایسنا، تثبیت وضع اقتصادی کشور، رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت و یکی از بخش‌های موثر در اقتصاد کشور صنعت مسکن و ساخت و ساز است که ثبات اقتصادی در رونق آن بسیار تاثیرگذار است.

بخش مسکن در کشور همواره شاهد فراز و فرود در قیمت‌ها بوده است و این موضوع جدیدی نیست و همواره ما شاهد نوسان قیمت بصورت سینوسی بوده‌ایم و در مقاطعی قیمت مسکن جهش و در مقاطعی با یک اندک کاهشی این موضوع را تجربه کردیم.

رکود حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور در مسکن نیز بروز و ظهور داشته است

شهرام باباخانی مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل به ایسنا گفت: افزایش قیمت مصالح، کاهش قیمت خرید و فروش واحدها و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده این رکود بر جای خود باقی باشد.

وی افزود: با این وجود دولت می‌خواهد مسکن را به طرق مختلف از جمله تولید مصالح و حمایت از کارگران ساختمانی از رکود خارج کند. 

باباخانی ادامه داد: در حال حاضر شاهد تحرکاتی در خرید و فروش مسکن هستیم و هر چند آرمانی نیست، اما می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل تاکید کرد: از سویی لازم است قدرت خرید مردم نیز به حدی افزایش یابد که بتواند مسکن بخرند و در مقابل سازنده نیز این قدرت را داشته باشد که ساخت و ساز برای وی توجیه پیدا کند و در نتیجه دولت با ارائه تسهیلات که گفته می‌شود تا 60  میلیون تومان است، به وضعیت بازار مسکن تحرک بخشد.

وی افزود: این تسهیلات مورد توجه قرار گرفته و در خود استان نیز به نظر می‌رسد استقبال می‌شود، اما به دلیل این‌که سپرده‌گذاری و انتظار برای دریافت تسهیلات زمان بر است، تاثیرات آن به مرور مشاهده خواهد شد.

باباخانی در خصوص این‌که آیا رکود حاکم به تخلفات ساخت و ساز دامن زده است یا نه، اضافه کرد: در یک مقطع زمانی به دلیل بر هم خوردن شرایط خرید و فروش بین سازنده و خریدار شاهد اختلافاتی بودیم.

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: به دلیل این‌که برخی ساخت و سازها با قیمت پیش‌بینی شده همخوانی نداشت موجب می‌شد تعهدات سازنده عملی نشود و در ادامه اختلافاتی به وجود می‌آمد.

وی افزود: برای رفع این مشکل قانون پیش فروش طرح شده است که اگر در اردبیل نهادینه شود می‌تواند بسیاری از مشکلات خریدار و فروشنده را رفع کند، در این قانون خرید و فروش واحدهایی که آماده نیست با محدودیت مواجه شده و لازم است روند آن به تائید مراجع قانونی برسد.

باباخانی در خصوص میزان تقاضا و نیاز به مسکن در استان نیز گفت: تقاضای استان‌های مختلف به مسکن متفاوت است، اما در خود اردبیل با اجرای پروژه مسکن مهر برخی نیازها پاسخ گرفت.

وی ادامه داد: این‌طور نیست که برای همه اهالی شهر، مسکن اختصاص یابد و برخی به تناسب درآمد اجاره‌‎نشین هستند و سیاست راه و شهرسازی نیز تعادل بخشی بین مالکیت و اجاره نشینی در مسکن است. 

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: این‌که با ورود نقدینگی به بازار اردبیل بحرانی در تقاضای مسکن ایجاد شود، دور از ذهن است و در خود اردبیل وضعیت تقاضا برای مسکن آرام است و با ساخت و سازهای اخیر تقاضا تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

باباخانی با بیان این‌که بنگاه‌داران باید از پیش فروش واحدهای مسکونی که روند قانونی و مجوز خود را طی نکرده خودداری کنند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در معاملات مسکن از مدارک معتبر استفاده شود و شهروندان نیز در بنگاه‌های معتبر نسبت به خرید و فروش اقدام کنند، تا در صورتی که اگر تخلفی بروز کرد بتوان از مبادی قانونی رسیدگی کرد.

تک نرخی شدن سود بانکی بهترین راه برای بهبود وضعیت مسکن

جهان اجودی مدیر بنگاه املاک اجود در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیرات رکود حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور در وضعیت مسکن، گفت: رکود بر امر خرید و فروش، بر کارخانه‌ها و بیکاری کارگران و مسکن نیز تاثیر گذاشته است.

وی با بیان این‌که وضعیت خرید و فروش واحدهای مسکونی و اجاره آنها نسبت به سال گذشته 70 درصد کاهش یافته است، افزود: این میزان همه ساله نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد.

اجودی میزان تقاضای مردم برای خرید و اجاره واحدهای آپارتمانی را نیز با کاهش 30 درصدی همراه دانست و گفت: به نظر بنده تک نرخی شدن سود بانکی بهترین راه برای بهبود وضعیت مسکن است.

خروج بازار مسکن از رکود در نیمه دوم سالجاری

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی فروردین ماه سالجاری در گفت‌وگویی اعلام کرد: ازجمله سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی، افزایش توان خرید مسکن خانواده‌ها با پرداخت تسهیلات تا 50 درصد هزینه خرید مسکن است.

وی افزود: در چارچوب همین سیاست، پرداخت تسهیلات خرید مسکن از 25 میلیون تومان به 160 میلیون تومان افزایش یافت. 

مظاهریان گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی دیگر اهداف وزارت راه و شهرسازی است.

وی شرایط کنونی بازار مسکن کشور را در رکود توصیف کرد و افزود: رکود در بازار مسکن به این معناست که بازده اقتصادی و فعالیت در آن کاهش یافته است و شاهد افزایش تولیدی هستیم که تقاضا برای آن وجود ندارد.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تلاش ما برای همسان کردن افزایش تقاضا و عرضه و حمایت همزمان از انبوه‌سازان و خانواده‌های نیازمند مسکن است.

وی با بیان این‌که هم اکنون مازاد تولید مسکن در کشور وجود دارد، گفت: این تولید در حالی است که خانه‌های تولید شده،‌ خانه‌های لوکس و مجلل هستند که مورد تقاضای مردم نیست.

وی تصریح کرد: اگر بخش مسکن رونق بگیرد بر کاهش بیکاری تاثیر دارد و به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی شرایط خاص کنونی کشور را از جمله دلایل باقی‌ماندن رکود در بازار مسکن دانست و افزود: بانک‌های مقروض و کاهش قیمت نفت به یک چهارم ازجمله شرایطی است که بر بازار مسکن تاثیر گذاشته است.

وی افزود: با ورود تسهیلات جدید خرید مسکن به بازار، متقاضیان با جیبی پرپول‌تر وارد بازار مسکن می‌شوند و از نیمه دوم امسال می‌توانیم شاهد آغاز خروج از رکود در بازار مسکن باشیم.

وی با بیان این‌که در سه سال گذشته رشد قیمت در بازار مسکن وجود نداشته است، پیش‌بینی کرد بازار مسکن در سالجاری هم رشد قیمت نداشته باشد.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: حباب از بازار مسکن خارج شده و الان بهترین زمان برای خرید مسکن است.

مظاهریان با اشاره به برنامه وزارت مسکن و شهرسازی برای خانه‌دار شدن دو دهک پایین جامعه و اقشار کم درآمد تا افق 1405 گفت: برای اجرای این برنامه ده ساله، نهادهای حمایتی هم باید وارد شوند. 

وی با بیان این‌که هم اکنون تمام منابع دولت درگیر اتمام مسکن مهر است، افزود: امیدواریم امسال سال پایان مسکن مهر باشد، هرچند که مطمئناً موارد مشکل‌دار از واحدهای مسکن مهر باقی خواهد ماند.

مظاهریان تصریح کرد: با پایان اجرای مسکن مهر، منابع دولت به سمت اجرای طرح خانه‌دار کردن دو دهک پایین جامعه سوق خواهد یافت.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: امسال پیشنهادهایی برای اصلاح قانون مالیات از مسکن خواهیم داشت، زیرا معتقدیم این قانون فشار زیادی را به انبوه‌سازان مسکن تحمیل می‌کند.

مالکان خواهان افزایش قیمت نباشند

هادی.ب که چندین سال است بصورت اجاره در واحد آپارتمانی زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رشد حقوق کارمندان در حدی نیست که بتوانند برای افزایش اجاره هزینه کنند، پس از مالکان می‌خواهم خواهان افزایش قیمت نباشند

اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده نرخ اجاره مسکن همان قیمت مسکن است

درباره بحث اجاره‌بها هم باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد، دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه در زمره مستأجران قرار دارند و از نیمه دوم فروردین تا پایان شهریور فصل اصلی نقل و انتقال است. در این زمان مردم با جابه جایی مواجهه هستند. اصلی‌ترین عامل تعیین کننده نرخ اجاره مسکن نیز همان قیمت مسکن است.

حل مشکلات رکود اقتصادی و مسکن نیازمند همت مسئولین

در شش ماهه دوم سال احتمال این‌که شاهد افزایش بیشتر معاملات و بازگشت رونق بیشتر از شش ماه اول باشیم وجود دارد. البته این رونق به مفهوم گرانی مسکن نیست.

معمولاً در اقتصاد ما رونق با گرانی مترادف می‌شود، اما در بازار مسکن با توجه به حجم نقدینگی و میزان کم مراجعات، بحث عرضه و تقاضا و هم‌چنین مشکلاتی که تسهیلات دولت به دنبال دارد پیش‌بینی می‌شود در شش ماهه دوم سال هم تغییرات محسوسی در بحث قیمت ایجاد نشود؛ چراکه در سال‌های گذشته قیمت مسکن با رشدی ویژه همراه بوده و ظرفیت جهش دوباره قیمت وجود ندارد.

امید می‌رود با همت و تلاش مسئولین امر مشکلات رکود اقتصادی بویژه رکود در بازار مسکن به زودی حل شود تا شاهد خانه‌دار شدن اقشار کم‌برخوردار جامعه باشیم.

منبع :ایسنا