نحوه جدید محاسبه کمیسیون معاملات خرید و اجاره مسکن

 
با پایان فصل امتحانات نقل و انتقال خانوار ها آغاز شده و معاملات مسکن به ویژه مسکن اجاره ای جان گرفته و بنگاه های مسکن خود را برای دریافت ...
نحوه جدید محاسبه کمیسیون معاملات خرید و اجاره مسکن

با پایان فصل امتحانات نقل و انتقال خانوار ها آغاز شده و معاملات مسکن به ویژه مسکن اجاره ای جان گرفته و بنگاه های مسکن خود را برای دریافت حق کمیسیون معاملات آماده می کنند.

مسئولان اتحادیه املاک بار ها بر این امر تاکید کرده اند که هرگونه معامله ملکی باید با کد رهگیری انجام شود و بدون این کد، معاملات جنبه قانونی ندارد، حتی برای اجاره نامه ها هم دریافت کد رهگیری الزامی است تا به این وسیله معاملات ثبت و قانونی شود.

الف: میزان کمیسیون در معاملات اجاره: حق کمیسیون برای هر طرف معامله یک چهارم اجاره می باشد و به ازای هر یک میلیون تومان رهن مبلغ 30 هزار تومان در ماه اجاره حساب می شود. به طور مثال اگر شما 5 میلیون رهن کامل داشته باشید 150 هزار تومان میزان اجازه محاسبه شده و معادل یک چهارم این مبلغ یعنی 37500 تومان آن حق مشاوره است.

ب: میزان کمیسیون در معاملات خرید قطعی و واگذاری دائمی به این شرح است:

1- برای خرید خانه یا واحد مسکونی مستقل (آپارتمان) تا 30 میلیون تومان از هر طرف معامله نیم درصد مبلغ معامله

2- برای معاملات املاک از 30 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان علاوه بر نیم درصد اول، 75 صدم درصد و برای مازاد آن نیم درصد از هرطرف معامله

3- برای معاملات از 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان، برای 30 میلیون تومان اول نیم درصد، مازاد آن تا 50 میلیون تومان 75 صدم درصد و برای مازاد آن تا 100 میلیون تومان نیم درصد کارمزد از هرطرف معامله دریافت می شود.

4- برای معاملات املاک بیش از 100 میلیون تومان، برای تا 100 میلیون طبق بند های 1، 2، 3 و برای مابقی آن 25 صدم درصد به عنوان کارمزد از هر طرف معامله دریافت می شود.

و اگر خانه یا آپارتمان مورد نظر برای اجاره یا خرید را خودمان پیدا کرده باشیم بنگاه دار تنها می تواند کارمزد نوشتن قرارداد را دریافت کند که معمولا به اندازه نصف مبلغ حق کمیسیون است و سرانجام این که «حق پشیمانی» در معاملات مسکن جنبه قانونی نداشته اما برای جلوگیری از «دبه فروشنده و خریدار» می توان مدت اجرای معامله را در مبایعه نامه به صورت محدود قید کرد. به عبارت دیگر در مبایعه نامه باید قید شود که معامله فوق الذکر تا 10 روز اداری آینده اعتبار داشته و پس از گذشت 10 روز معامله فسخ خواهد شد و به این ترتیب طرفین ملزم به انجام معامله قطعی خواهند شد.