پیش‌بینی خروج بازار مسکن از رکود قبل از سال 96 دور از ذهن است

 

 پیش‌بینی خروج بازار مسکن از رکود قبل از سال 96 دور از ذهن است مردم پول خرید خانه را ندارند

بنگاه‌های املاک می‌گویند که تأثیری در بازار مسکن ندیده‌اند و همچنان رکود دامن‌گیر این بخش است. فعالان این بخش نیز معتقدند که بازار معاملات مسکن نه تنها تغییری نداشته بلکه در این مدت مراجعه‌های زیادی هم به بنگاه‌های املاک نشده است.
alt
بر این اساس، پیش بینی می‌شد که پس از اجرای برجام، جو روانی ناشی از آن حداقل بتواند مردم را برای ورود به بازار مسکن ترغیب کند اما با گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام، تغییر خاصی را نمی‌توان در این بازار مشاهده کرد و به نظر می‌رسد که این اتفاقات تأثیر چندانی را بر سازندگان و متقاضیان بازار مسکن ندارد.

احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در این باره به الف می‌گوید: خروج بازار مسکن از رکود دستوری نیست یا اینکه کسی آرزو کند که بازار از رکود خارج شود و با دستور یا آرزوی آن مقام بازار از رکود خارج گردد.

این کارشناس مسکن معتقد است، پیش‌بینی خروج بازار مسکن از رکود قبل از سال ۱۳۹۶ دور از ذهن است.

وی افزود: بازار مسکن به دلایل خاصی در حالت رکود قرار گرفته و به مرور زمان که این شرایط تغییر پیدا کند بازار هم از رکود خارج می‌شود. خروج بازار مسکن از رکود دستوری نیست یا اینکه کسی آرزو کند که بازار از رکود خارج شود و با دستور یا آرزوی آن مقام بازار از رکود خارج گردد.

سرحدی تاکید کرد: جند دلیل باعث رکود در بازار مسکن شده است، یکی از دلایل رکود بالا رفتن قیمت‌ها در حدود چهار سال قبل و ایجاد حباب در بازار مسکن است، این بالا رفتن قیمت‌ها وضع را به گونه ای کرد که افراد دیگر نتوانستند خانه بخرند. به واسطه افزایش قیمت مسکن پول‌هایی که به مسکن به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می‌کردند روانه بازارهای جالب‌تر دیگر مثل ارز و طلا شدند.

این عضو اسبق هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی گفت: دومین دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضاست، وقتی تقاضا در بازار مسکن نسبت به عرضه کمتر هست و عرضه چندین برابر تقاضای مؤثر است در بازار حالت بی تفاوتی ایجاد می‌شود، کلاً ما ایرانی‌ها وقتی ببینیم که قیمت یک کالا در حال بالا رفتن هست واردان بازار می‌شویم ولی وقتی ببینیم بازاری متعادل شده و حالت نزولی دارد رغبتی به ورود به آن بازار نداریم.

سرحدی ادامه داد: یکی از کارهایی که دولت برای خروج بازار مسکن می‌توانست انجام دهد این بود که به اصطلاح دوپینگی به بازار مسکن وارد کند ولی دولت توان انجام این کار را ندارد و نمی‌تواند وام‌هایی به صورت یارانه ای بدهد که بازار مسکن رونق بگیرد. همه این عوامل دست به دست هم داده و رکود سنگینی در بازار مسکن ایجاد شده است تا موقعی که این عوامل تغییر نکند ما کماکان در رکود خواهیم بود.

وی در مورد عملکرد دولت در مورد مسکن گفت: دولت در زمینه مسکن بی برنامه است، در کنار بی‌برنامگی دولت مسکن مهر با ان برنامه وسیعش، بر روی مشکلات دولت در زمینه مسکن انباشته شده است. دولت ابتدای کار طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرد اما متأسفانه هیچ گاه ابعاد مسکن اجتماعی مشخص نشد، آن چیزی که من به عنوان کارشناس از مسکن اجتماعی فهمیدم چیزی در حد همین مسکن مهر بود.

سرحدی تصریح کرد: یکی از کارهای دولت در زمینه مسکن دادن وام برای خرید مسکن بود، مبلغ وام روز اول ۶۰ میلیون تومان بود، سپس ۸۰ میلیون شد و در نهایت این وام را ۱۶۰ میلیون تومان کرد. اولاً ۱۶۰ میلیون تومان ۳۰ الی ۴۰ درصد قیمت یک ساختمان است و ۶۰ درصد از قیمت ساختمان باید آورده شخص باشد.

این کارشناس بازار مسکن گفت: از این ۶۰ درصد که بگذریم از همه مهم‌تر ماهانه حدود دو و نیم میلیون تومان اقساط این وام است که ماهانه باید پرداخت شود، یک زوج جوان که مسکن اولی هستند و معلوم هم نیست که کار دارند یا نه و حتی اگر کار داشته باشند باید دید چه خانواده ای توانایی پرداخت اقساط ماهانه دو و نیم میلیون تومان را دارد.

سردی افزود: دولت برای وارد کردن شوک به بازار مسکن حرف‌هایی می‌زند ولی عملاً کار چندانی در زمینه مسکن نکرده است. تنها راهی که می‌تواند مؤثر باشد توانمند کردن افراد نیازمند مسکن است. من تصورم بر این بود که بعد از اجرا شدن برجام و در نیمه دوم سال ۹۵ مسکن از رکود خارج می‌شود ولی با شرایط فعلی و بدعهدی آمریکا، من پیش بینی می‌کنم در سال ۹۵ مسکن از رکود خارج نخواهد شد و رونقی در بازار مسکن ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: تنها نکته مثبتی که این روزها در بازار مسکن وجود دارد این است که دیگر حبابی در بازار مسکن وجود ندارد و قیمت‌ها متعادل شده است. به اعتقاد من وضعیت کنونی بازار مسکن بهشتی برای کسانی است که پولی دارند و قصد خرید خانه را دارند. من توصیه می‌کنم اگر کسی نیازمند خانه است و پولی دارد اکنون بهترین زمان برای خرید خانه است چون قیمت‌ها متعادل شده است.

سرحدی گفت: اتفاق خوب دیگری که در شرایط فعلی افتاده این است که مالکانی که ملک‌های خود را برای و به امید افزایش قیمت نگه داشته بودند الآن که دیدند افزایش قیمتی صورت نگرفته و بازار از مسکن از رکود خارج نشده تعداد زیادی از املاک خود را وارد بازار رهن و اجاره کردند و همین باعث تعدیل در بازار اجاره شده است. بیشتر متقاضیان اجاره اکنون دنبال رهن هستند ولی مالکان دنبال اجاره هستند چون اجاره بیشتر برای آن‌ها به صرفه است تا رهن، علت این اقبال مالکان به اجاره هم کاهش نرخ سود بانکی است.

منبع :خبر گزاری مهر