محاسبه قیمت برق در کشورهای مختلف جهان و ایران

 

محاسبه قیمت برق در کشورهای مختلف جهان

 

 قیمت برق در کشورهای مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی همچون زیرساخت‌ها و موقعیت جغرافیایی کشورها بستگی دارد.

به‌گزارش ایلنا، بر اساس گزارش آژانس انرژی اروپا برای سال 2015، در میان کشورهای اروپایی سوئد کمترین و ایتالیا نیز بیشترین قیمت برق را دارند. شهروندان ایتالیایی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی 15.7 سنت به اضافه مالیات مربوطه را پرداخت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ایتالیا با نرخ برق 15.7 سنت، آلمان با قیمت 15.22 سنت و انگلستان با فروش هر کیلووات ساعت برق به قیمت 14.16 سنت، بیشترین قیمت برق را در سطح جهان دارند.

همچنین شهروندان کشور بلژیک، پرتغال و اسپانیا به ترتیب با پرداخت 11.17 سنت، 11.05 سنت و 11.04 سنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

این درحالیست که در سال گذشته میلادی ساکنان کشور اسلوواکی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی 9.9 سنت و ساکنان آمریکا نیز 9.43 سنت پرداخت کردند.

کشورهای فرانسه، آفریقای جنوبی، اتریش، لهستان، هلند، استرالیا و جمهوری چک نیز قیمت برقی بین 8 تا 8.9 سنت به ازای هرکیلووات ساعت برق دارند.

کشورهای کانادا با 7.23 سنت، فنلاند با 6.42 سنت و سوئد با 5.34 سنت نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

میانگین قیمت برق در ایران 60 تومان معادل 2 سنت به ازای هرکیلووات ساعت انرژی است.

قیمت برق به عوامل ذیل وابسته است:

الف) اندازه و نوع مشترك (خانگی، تجاری و صنعتی)كه تعیین كننده تعرفه منصوب شده برای مشترك است.

ب) سطح معیار مصرف انرژی کخه مشخص كننده جایگاه مشترك در تعرفه نهایی است.

ج) مصرف نهایی یا اندازه كارآیی مشخص شده كه تعیین كننده ضریب بار نهایی است.

ویژگی های یاد شده بسته به نوع مصرف كننده های برق متفاوت است. در توضیح روش اندازه گیرهایی كه بر مصرف كنندگان خاصی دلالت دارد، نادیده گرفتن اینگونه اختلافات باعث اشتباه در محاسبه سودها می شود.

به منظور مقایسه دقیق قیمت برق در كشورهای مختلف، بانك جهانی دارای كمیته «بدون بعد» است به این معنا كه نمی توان صرفا بدون توجه به سایر شاخص های اقتصادی، قیمت برق كشورهای مختلف را مورد مقایسه قرار داد.

یكی از شاخص هایی كه در این خصوص، مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت است كه سرانه تولید ناخالص داخلی هر كشور بر قیمت برق آن كشور تقسیم می شود و عددی به دست می آید كه می توان مقدار برق خریداری شده هر كشور را مورد مقایسه قرار داد. با تولید ناخالص داخلی، چه مقدار برق خریداری می شود. هر چقدر این عدد در کشورها بزرگتر باشد، قیمت برق در آنجا ارزانتر خواهد بود.

جدول زیر مقایسه قیمت برق بین چند كشور منتخب را نشان می دهد: